رژیم غذایی گیاهی باعث افزایش حساسیت به انسولین در بزرگسالان چاق غیر دیابتی می شود

13 فوریه 2018- محققان نشان دادند که یک رژیم غذایی گیاهی به بزرگسالان دارای اضافه وزن غیر دیابتی کمک می کند تا حساسیت به انسولین و عملکرد سلول های بتای خود را بهبود دهند.
در این مطالعه که در نشریهNutrients منتشر شد، 75 نفر شرکت داشتند، این افراد یا از یک رژیم کم کالری مبتنی بر مواد غذایی گیاهی به مدت 16 هفته استفاده کردند یا رژیم غذایی قبلی خود را بدون تغییر ادامه دادند.
دانشمندان "کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه"، که یک نهاد غیر انتفاعی واقع در واشینگتن، دی.سی. می باشد و به ترویج و گسترش رژیم غذائی مطلقا گیاهخواری می پردازد،قبل از شروع مطالعه و پس از 16 هفته، میزان حساسیت به انسولین و عملکرد سلولهای بتای پانکراس (سلول های تولید کننده انسولین) را در شرکت کنندگان اندازه گیری کردند.
رژیم غذایی مبتنی بر مواد غذایی گیاهی، در این مطالعه بر اساس مصرف سبزیجات، میوه جات، غلات و حبوبات بود.در عین حال، افراد گروه کنترل هیچ تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد نکرده و هیچ یک از گروه ها ورزش و یا رژیم های دارویی خود را تغییر ندادند.
محققان دریافتند که رژیم غذایی گیاهی سبب افزایش حساسیت به انسولین در زمان غذا، و همچنین بهبود عملکرد سلولهای بتا می شود.علاوه بر این، مقدار قند خون شرکت کنندگان در گروه رژیم غذایی گیاهی، در طول مطالعه کاهش یافت. این مزایا در گروه کنترل مشاهده نشد.
پرفسور Hana Kahleova نویسنده ی ارشد این تحقیق گفت: این مطالعه دارای پیامدهای مهمی برای جلوگیری از دیابت است. یافته های این مطالعه به شواهد رو به رشدی افزوده شد که نشان می دهد مواد غذایی واقعا دارو هستند و خوردن رژیم غذایی سالم گیاهی می تواند در پیشگیری از دیابت تاثیر زیادی بر جا گذارد.
تحقیقات همچنین نشان می دهد که تغذیه ی سالم می تواند به مبارزه با چاقی کمک کند و میزان ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد، بنابراین جای تعجب نیست که یک رژیم غذایی مبتنی بر مواد غذایی گیاهی تا این حد موثر باشد.
با این حال، برخی از میوه ها، حبوبات و دانه های کامل، که رژیم غذایی در این مطالعه شامل آنها نیز می شود، می توانند حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات باشند، که بر کنترل مقدار قند خون، حساسیت به انسولین و کاهش وزن تاثیر منفی دارند. به همین دلیل است که خوردن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات مبتنی بر مواد غذایی گیاهی بسیار موثر است زیرا کمک می کند که مقدار قند خون بخوبی کنترل شود.
برنامه ی کم کربوهیدرات سایت دیابت بریتانیا(Low Carb Program)، در حال حاضر به هزاران فرد در معرض ابتلا به دیابت کمک کرده است تا از ابتلا خود به دیابت نوع 2 جلوگیری کنند و به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کرده است تا وابستگی خود را به داروهای دیابت کاهش دهند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/feb/plant-based-diet-improves-insulin-sensitivity-in-obese-adults-without-diabetes-93980184.html